شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند
سرخط خبرها

جان بخشی شهید ۳۶ ساله مشهدی پس از حادثه تروریستی در کرمان | مادری که شهید شد و به ۴ تن زندگی بخشید

  • کد خبر: ۲۰۴۸۳۴
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
جان بخشی شهید ۳۶ ساله مشهدی پس از حادثه تروریستی در کرمان | مادری که شهید شد و به ۴ تن زندگی بخشید
مادر مشهدی که برادرزاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور است، قرار بود روز ۱۶ دی به‌عنوان خادم حرم امام رضا (ع) مشغول به کار شود. درست روزی که خبر شهادت و اهدای عضوش اعلام شد.

به گزارش شهرآرانیوز پیکرش در گلزار شهدا به پهلو افتاده بود. نفسِ مادر جوان مشهدی در انفجار کرمان به شماره افتاده بود، اما قلبش سرِ ایستادن نداشت. قلبش برای فرزندان کوچکش می‌تپید که رخ‌به‌رخ او، غرق در خون نقش بر زمین شده بودند. همان قلبی که چند روز پس از این حادثه تروریستی در تن نوجوانی پانزده‌ساله در تهران تپشش را از سر گرفت.

هفته گذشته در چهارمین مراسم سالگرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دو انتحاری، زنان و مردان و کودکان بسیاری را به خاک و خون کشیدند. پس از این حادثه، پیکر‌های شهدا یکی‌یکی به شهر‌های مختلف ایران برای تشییع فرستاده شدند. پیکر دو شهید از ۹۱ شهید این حادثه هم روز شنبه روی دست‌های مردم شهیدپرور مشهد تشییع شد. اما در این مراسم اعلام ناگهانی یک خبر، ناراحتی حاضران را چندبرابر کرد. بلندگو در میان جمعیت اعلام کرد، فاطمه دهقان، فرزند شهید مریم قوچانی غروی که در مسیر تشرف به گلزار شهدای کرمان مجروح و در کما به سر می‌برد، به مادر شهیدش ملحق شده است.

فاطمه دهقانِ سی و شش‌ساله به همراه سه فرزند، مادر، خواهر همسر و مادر همسرش به سیاق سال‌های قبل دسته‌جمعی برای حضور در مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی راهی کرمان شده بودند که در مسیر رسیدن به مزار سردار در گلزار شهدا، درگیر انفجار تروریستی می‌شوند. او به دلیل شدت حادثه دچار مرگ مغزی شده و مادرش «مریم قوچانی‌غروی» به فیض شهادت نائل می‌شود. این خانواده سه مجروح هم داشتند که کوچک‌ترین آن‌ها فرزند دو ساله مرحوم فاطمه دهقان است که در آی‌سی‌یو بستری است و مادر همسر و خواهرهمسرش نیز جزو دیگر مجروحان هستند.

اما ماجرای این خانواده به این سادگی، سرِ تمام شدن نداشت. انگار مادر مشهدی هنوز کارش با این دنیا تمام نشده بود. روز شنبه که مرگ مغزی و شهادت او در بیمارستان باهنر کرمان تأیید و اعلام شد، این خبر با یک ایثار همراه شد. خانم دهقان و همسرش از قبل به یکدیگر وکالت داده بودند درصورتی‌که اتفاقی برای هرکدام رخ داد و امکانش وجود داشت، برای اهدای عضو وکالت داشته باشند. حالا چند فرد دیگر دوباره به زندگی برمی‌گشتند.

خبرگزاری دانشجو دیروز در گفتگو با دکتر علیرضایی، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های معاونت درمان وزارت بهداشت، اعلام کرد که قلب این شهید سی و شش‌ساله، به کمک اورژانس هوایی و سازمان هوانیروز در بیمارستان مسیح دانشوری تهران به نوجوان پانزده‌ساله پیوند شد. همچنین کبد او در شیراز و دو کلیه‌اش در کرمان به دیگر بیماران نیازمند پیوند شد تا این شهید برای ابد در ذهن جامعه زنده بماند.

اما این مادر مشهدی که برادرزاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور است، قرار بود روز ۱۶ دی به‌عنوان خادم حرم امام رضا (ع) مشغول به کار شود. درست روزی که خبر شهادت و اهدای عضوش اعلام شد.

از مشهد تا بندرعباس

هم‌زمان با عمل اهدای قلب شهید مشهدی در تهران، اهدای عضو دیگری نیز در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در جریان بود. در این پرونده خانواده یک جوان بیست‌ساله مشهدی که پسرشان در تصادف رانندگی دچار مرگ‌مغزی‌شده بود، با اهدای اعضای پیکر فرزندشان موافقت کردند. در ادامه، قلب این پسر جوان به زنی سی‌وچهار ساله اهل بندرعباس و ساکن مشهد پیوند شد. این بیمار در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه، آی‌سی‌یو قلب باز بیمارستان امام رضا (ع)، دوران نقاهت را طی می‌کند.

سنگ‌تمام یک پرستار

واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز‌های پرتب‌و‌تابی را می‌گذراند. پس از اهدای قلب جوان بیست‌ساله، حالا نوبت اهدای اعضای پرستار مشهدی بود که دچار ایست قلبی شده بود.

کادر درمان و مسئولان بیمارستان فارابی برای وداع با همکارشان، شاخه گل در دست به بیمارستان منتصریه آمده بودند. جایی که قرار بود مهدی استوار، پرستار چهل و هفت‌ساله بیمارستان فارابی، آخرین ایثارش را هم با اهدای عضو به سرانجام برساند. پرستاری که سال‌ها از نارسایی کلیه رنج می‌برد و دیالیز می‌شد تا اینکه قلبش از حرکت ایستاد و دچار مرگ مغزی شد.

با موافقت خانواده این مرحوم، کبدش به زنی پنجاه و هشت‌ساله و ساکن شیروان اهدا شد. قرنیه‌هایش و قسمتی از پوست او نیز برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) فرستاده شد.

براساس آمار از ابتدای سال تاکنون ۱۳۱‌فرد در استان ما دچار مرگ مغزی شده و در بیمارستان منتصریه تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفته‌اند. همچنین پانصد بیمار در ادامه این عمل‌ها جان تازه یافته و به زندگی برگشته‌اند. طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی، مشهد جایگاه دوم اهدای قلب را پس از تهران در کشور دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->